Utflykt i Los Angeles

by Kristina 8. februari 2019 19:02

Efter varm frukost som serverades i restaurangen bredvid vårt motell, var vi redo att ge oss ut. Google Maps fick lämna förslag på lämpliga färdmedel och så gjorde jag skärmdumpar på de små avsnitt som skulle bli promenad. Det kändes som en smart grej, men på hemväg igen gjorde det oss lite förvirrade i stället, då vi inte hittade korsningen på kartan i boken. Nä, för den fanns ju en halvtimmes bussresa bort, typ. Tjejen på La Breamuséet som googlade åt oss kom ju fram till samma alternativ som Google tänkt ut åt oss på morgonen, så i morgon utvecklar jag nog metoden.

Att ta sig till Warner gick lätt i alla fall. Var framme så att vi kunde börja rundturen kl 10. Det är kul att åka "bakom scenen" som vi ju gjort tidigare bland annat på Universal Studios. Att se Chicagos highline i "Cityakuten" dyka upp bakom en krök, en nedgång till New Yorks tunnelbana finns i ett annat hörn. Nu var väl inte de TV serier som nu var mest aktuella några som vi följt, men "Vänner" var ju en av de vi kände igen. Det var nästan 15 år sedan de slutade spela in den... ja, vi känner oss rätt gamla...  Fick se "Ellens" studio, då hon har långhelg och inte spelar in några avsnitt på fredagar, som många av de andra talkshowerna. Och när det gäller filmer så fick vi se alla Bat-mobiler som funnits, de inte helt okända filmerna om Harry Potter är också härifrån. Universal har visst licens på Harry i sina amerikanska temaparker, men den i England är visst deras egen. Vi fick testa hatten, Johan blev en Gryffindor, jag en Huffelpuff. Vilken dag som helst har den nya LEGO filmen premiär, den är också gjord här.

Tog sedan två bussar till La Brea, med smidigt byte i korsningen Hollywood/Vine där vi gick på bussen i morse och precis där vi hoppade av bussen på 6th street låg en irländsk pub, så det fick bli sen lunchpaus där. I dag besökte vi muséet och det är fascinerande med asfalten som finns här och som begravde så många djur vars rester nu i hundra år grävts fram. Från början tog man bara de stora mammut-benen, men senare intresserade man sig för de små fossilfynden också. Över 1 600 sabeltandade tigrar har man hittat. Man tror att de blev till sig när bytesdjuren fastnade i asfalten och såg dem som lätta byten, men så blev de själva kvar i geggan. På muséet fanns möjlighet att prova själv hur trögt det var och nej, i en sådan pöl vill man inte hamna.

Tags:

Allmänt | Kalifornien | Resor

Powered by BlogEngine.NET 1.5.0.7 - Old School Theme by n3o Web Designers

Om oss

Läser du det här så tror vi att du redan känner oss, då vi inte haft för avsikt att sprida bloggen utanför den närmsta kretsen av familj och vänner. Är det så att du har hittat hit ändå och vill läsa, så skrivs bloggen av Johan & Kristina, två amerikafarare från Skåne.

Datum när vi gjort inlägg

<<  mars 2024  >>
tiontofr
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567

View posts in large calendar